Rigtig mange af os får for lidt fibre. Voksne bør spise ca. 25g fibre om dagen*

* Europæisk kostanbefaling

Fibertyper

Fibre kan bredt defineres som enten opløselige eller uopløselige.

Hvedeklid indeholder uopløselige fibre

Denne type fibre kan ikke fordøjes som andre næringsstoffer. Men de er stadig meget vigtige, når de føres gennem fordøjelsessystemet og binder affaldsstoffer*.

*10g hvedeklidfibre om dagen bidrager til en øget passagehastighed i tarmkanalen. All-Bran indeholder mindst 3,6g hvedeklidfibre pr. portion. Bør nydes som en del af en varieret og afbalanceret kost og en sund livsstil. Vær opmærksom på, at hvis du i forvejen spiser mange fibre, kan effekten variere. Det er vigtigt, at du drikker meget vand, når du spiser fiberrig kost.

Kilder til uopløselige fibre er f.eks. hvedeklid, fuldkornsmel, visse grøntsager og nødder.

10g hvedeklidfibre om dagen bidrager til en øget passagehastighed i tarmkanalen. All-Bran indeholder mindst 3,6g hvedeklidfibre pr. portion. Bør nydes som en del af en varieret og afbalanceret kost og en sund livsstil. Vær opmærksom på, at hvis du i forvejen spiser mange fibre, kan effekten variere. Det er vigtigt, at du drikker meget vand, når du spiser fiberrig kost.